ην ίδια τύχη είχαν και άλλες εκκλησίες όπως η Αγία Παρασκευή στους Γιαρνούς, που πήρε και την πέτρα, (την φήμη ενός δεσπότη που γκρέμισε τις εκκλησίες την είχαν διασώσει από την παράδοση, οι γριές και οι γέροντες του χωριού μου). Με το όνομα Άγιος Παντελεήμων έσβησε το ομώνυμο και πλούσιο μοναστήρι του Καραβοστάσι, που ανήκε άλλωστε στη δικαιοδοσία της γενιάς τους, των Μεδίκων-Γιατριάνων. Η οικονομική δύναμη ήταν τεράστια, έφθασε το μοναστήρι του Ντεκούλου να έχει όλο τον κάμπο του Οιτύλου, τα παράλια και όλες τις κατωφέρειες γύρω από το μοναστήρι. Είχε τον ανεμόμυλο στον Καραβοστάσι και λιοτρίβι δικό του, που σώζεται ακόμα κοντά στο μοναστήρι. Το καλοχτισμένο πηγάδι των Δημητρακουλιάνων κοντά στα ερείπια του Αϊ Γιώργη ήταν όλα του μοναστηριού. | ||
Ο Traquair περιγράφει στις σελίδες 198-202 το ναό ως εξής: Οι τοίχινες αψίδες του κεντρικού κουφώματος υψώνονται στο ίδιο ύψος με τον νάρθηκα του θόλου, σχηματίζοντας δύο χαμηλά αετώματα εξωτερικώς, και στο τετράγωνο που έτσι σχηματίζεται είναι ο θόλος, με ένα υψηλό χωρίς παράθυρο τύμπανο, όπως (χωρίς παράθυρα) οι κυκλικές αψίδες μέσα και έξω. Οι ναοί της Μάνης δεν φημίζονται για τον φωτισμό τους, αλλά ο ναός του Ντεκούλου στο Οίτυλο έχει τον χείριστο φωτισμό από όλους. Δεν υπάρχουν παρά δύο μικρά παράθυρα, 6 ίντσες φάρδος με 2 πόδια ύψος, και μία μικρή είσοδο στη νοτιοδυτική γωνία. Εξωτερικώς ο ναός είναι σοβατισμένος με στέγες από λεπτές λίθινες πλάκες, (σήμερα έχει και κεραμίδια από πάνω από τις τίκλες στα περισσότερα τμήματα της σκεπής). Ο θόλος έχει μία στοά με καμάρες της οποίας κάθε εναλλασσόμενη αψίδα υποστηρίζεται από ένα απέριττο στήριγμα τοίχου στο ενδιάμεσο και στα άκρα στηρίζεται σε λεπτές λίθινες τετράγωνες κολώνες. Γύρω του ναού στο χαμηλότερο μέρος του τοίχου, είναι μία σειρά ολόγραφων Αγίων, στην αριστερή πλευρά του εικονοστασίου (τέμπλου),στην βόρεια αψίδα του θόλου ο Άρχων Μιχαήλ, μετά ο Άρχων. Γαβριήλ και άλλοι (ο Άγιος Βασίλειος, ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος και ο Άγιος Αθανάσιος). Πάνω από αυτούς μία δεύτερη σειρά 8 ημιγράφων μορφών αγίων και πάνω από αυτούς η Ανάληψις της Παρθένου, η Κοίμηση της Θεοτόκου, τα Εισόδια της Θεοτόκου, και πιο πάνω σκηνές από την ζωή του Χριστού. Υπεράνω όλων είναι ο Χριστός στεφανωμένος εν Δόξη και κρατά κύλινδρο τυλιγμένου παπύρου περιτριγυρισμένος από Αγίους. Εις το βορειοδυτικό κούφωμα, πάνω από τις δύο σειρές με Αγίους, είναι μικρά βασανιστήρια, και από πάνω δύο μεγάλες μορφές Αγίων. Πάνω από τις τοίχινες αψίδες, αλλά κάτω από το άνοιγμα του θόλου, είναι διάφορες σκηνές από την ζωή του Χριστού: Ο Ενταφιασμός, οι γυναίκες στο Μνήμα, η Ανάσταση, Ο Ιησούς στην πηγή που θεραπεύει τον τυφλό. Στο θόλο της αψίδας του νότιου τοίχου είναι βασανιστήρια και από πάνω στο τύμπανο της αψίδας η Παρθένος και το Παιδίον. Το δυτικό κούφωμα του θόλου συμπληρώθηκε με δύο συγκεντρωτικές κυκλικές ζώνες, στο κέντρο είναι ο ενθρονισμένος Χριστός, γύρω του ένας κύκλος από αγγελικές δυνάμεις και απ’ έξω όλα τα ζώδια. Το θέμα είναι σύνηθες και στις πιο σύγχρονες (του 17ου αιώνα) Βυζαντινές εκκλησίες και προφανώς παριστά τον Χριστό στο κέντρο του Σύμπαντος. Με αυτή την ιδέα τα ζωδιακά σημεία σταθερά χρησιμοποιούνται στην διακόσμηση των ναών. Στα κρεμαστά του θόλου είναι οι τέσσερις Ευαγγελιστές , πάνω τέσσερις σειρές με Αγίους και άλλες σκηνές, με την κεφαλή του Χριστού εν Δόξη στην κορυφή. Στο ιερό η κεντρική αψίδα, πάνω από τους Αγίους έχει τον Μυστικό Δείπνο και στο ημιθόλιο την Παρθένο με το Παιδίον. Γύρω από την αψίδα στο επίπεδο του πατώματος είναι δύο γιγάντινα φίδια. Οι πόρτες του ιερού έχουν αψίδες με εισχωρούντα μυτερά σαν κέρατα σχηματισμένα από περιπλεκόμενα φυλλαράκια. Η Ωραία Πύλη έχει ένα διπλό ημικύκλιο σχήμα και οι άλλες δύο είναι ημικυκλικές. Στα θυρόφυλλα της Ωραίας Πύλης το διπλό ημικύκλιο σχήμα χρησιμοποιείται και πάλι για τις μικρές αψίδες του κορνιζαρίσματος. Στα χαμηλότερα πλαίσια και στα ψηλότερα, διακοπτόμενο κατά αυθεντικό Βενετσιάνικο τρόπο. Ψηλά από τους κορμούς κολόνων ,είναι μία σειρά από τμηματικές αψίδες, που διαχωρίζονται από σιδερογωνιές που βαστάζουν την πρώτη μεγάλη κορνίζα. Πάνω από αυτό είναι μία σειρά από εικόνες (το δωδεκάορτο) που με περιπλεκόμενες κολόνες οι οποίες υποστηρίζουν μία στοά με καμάρες, με κεφαλές χερουβείμ σκαλισμένες στο τύμπανο. Πάνω από αυτό είναι η πιο ψηλή κορνίζα, μια φαρδιά κορδέλα στεφανωμένες με ένα διαπερασμένο και περιπλεκόμενο λοφίο. Κάθε ίντσα είναι τελείως σκαλισμένη και επιχρυσωμένη με αφές από κιννάβαρι στις σκιές, τα κίνητρα είναι κυρίως κλασσικά, φύλλο και γλώσσα ή αυγό και γλώσσα, ταινίες και για τις δύο κύριες κορνίζες, ακάνθους, σπείρες ανακατωμένες μα τριαντάφυλλο, κλίμα(άμπελο), και άλλο φύλλωμα, περιπλεκόμενα κυρτώματα και αλλόκοτα ζώα. Υπεράνω όλων είναι ο μεγάλος στολισμένος με άνθη σταυρός, έχοντας δεξιά και αριστερά δύο μεγάλους δράκοντες,(7) από των οποίων τα στόματα ανατέλλουν οι πλευρικέ εικόνες. Εδώ η διακόσμηση σαφώς φανερώνει την επιρροή της Γαλλικής Αναγέννησης του Λουδοβίκου ΙV, η οποία πιθανώς ήλθε σε αυτό το απομεμακρυσμένο μοναστήρι μέσο Τουρκικών πηγών, γιατί τα γλυκύτατα χαρακτηριστικά του πιο πρόσφατου Γαλλικού έργου, βρήκε ισχυρή απήχηση στην Τουρκία και μέχρι σήμερα οι αγορές της Κωνσταντινούπολης είναι πλήρης από Γαλλικά ασημικά του ρυθμού αυτού.» Μέσα στην εκκλησία υπάρχουν επιγραφόμενες φορητές εικόνες οι εξής: | ||
Ο ΑΓΙΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ Ο Ζακύνθου Ζωοδόχος Πηγή Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ Ζωοδόχος πηγή Ο παπά Αντώνης που ιερουργούσε στην Χαρούδα, έκανε και τον Αγιογράφο, αλλά η εικόνα δεν είναι φτιαγμένη με τέχνη. Το μοναστήρι έχει και ένα ψηλό καμπαναριό, που είναι χτισμένο ακριβώς επάνω σε ένα τριγωνικό τοίχο υποστήριξης του νότιου τοίχου της εκκλησίας, γιατί η πλευρά αυτή είναι η κάτω πλευρά του επικλινούς εδάφους. Με το χτίσιμο του καμπαναριού η υποστήριξη γίνεται μεγαλύτερη. Έχει δύο καμπάνες τις ίδιες από τότε που το έφτιαξαν. Η κεντρική είσοδος του μοναστηριού, το διαβατικό ή βαστέρνιον, είναι μία μεγάλη αψιδωτή πόρτα στο βόρειο τοίχο, κολλητά με την εκκλησία, που κατεβαίνει με σκαλιά λόγω του εδάφους. Εξωτερικά από πάνω από την μεγάλη εξώπορτα είναι τρία αψιδωτά ντουλαπάκια, το μεσαίο μεγαλύτερο από τα άλλα, εκεί ήταν αγιογραφημένοι, η Ζωοδόχος Πηγή στο μεσαίο, ο Άγιος Νικόλαος και ο Άγιος Παντελεήμονας στα άλλα. Το εσωτερικό της εισόδου έχει πεζούλες, είναι καμαροσκεπές και από πάνω έχει δωμάτιο, που ενώνει την εκκλησία με το σπίτι και στην συνέχεια στην ΒΔ γωνία του συγκροτήματος είναι ο πύργος. Η είσοδος έχει τρύπες για μεγάλες αμπάρες που θα έμπαιναν τότε στο καστρωμένο μοναστήρι. Έξω από την κεντρική είσοδο, έχει ένα πλάτωμα που είναι χτισμένες πεζούλες να κάθεται ο κόσμος, τα παλιά χρόνια σωζότανε στην γωνία της πεζούλας ένα βρυσάκι που κατέβαζε νερό τον Χειμώνα. Νερό το μοναστήρι μάζευε σε τέσσερις μεγάλες γηστέρνες, που οι τρεις ενώνονταν μεταξύ τους, από τις οποίες αργότερα οι δύο του πύργου και μία άλλη γίνανε σπίτια. Το αλώνι ήταν ακριβώς από πάνω από τον δρόμο, μπροστά από το συγκρότημα και δίπλα από τις πεζούλες της εξώπορτας. Πιο πάνω στο σπηλιάκη βγάζει στάζοντας νερό, εκεί έχει μία σγούρνα και πελεκητή μικρή χάουζα στο δάπεδο της σπηλιάς. Τα άλλα κτίσματα εκτός της εκκλησίας, του σπιτιού και του πύργου, χτίστηκαν αργότερα σε διάφορες εποχές, τότε τα παράθυρα του πύργου ήταν μικρά και αψιδωτά, όμως μετά την απελευθέρωση έφτιαξαν μεγαλύτερα και ορθογώνια. Τότε δεν υπήρχαν παράθυρα στα χαμηλά και πόρτες, λόγω ασφαλείας, και αυτά γίνανε αργότερα. Από κάτω από το μοναστήρι υπάρχει πέρασμα (τα Σκαλία), το μοναδικό άλλωστε, γιατί γύρω έχει γκρεμά, που σε βγάζει στον Καραβοστάσι. Εκεί πιο δυτικά υπάρχουν μικρές σπηλίτσες που ήσαν σκήτες καλόγερων και έχουν γράψει σημειώσεις στα τοιχώματα. Σε ένα κελί γκρεμισμένο στον νότιο τοίχο του συγκροτήματος και ακριβώς απέναντι από την είσοδο του μοναστηριού, πάνω από την ορθογώνια εξώπορτα σε συμπαγές ψημένο τούβλο έχει την ημερομηνία κατασκευής «1890 Ιαν. 4.», και μπαίνοντας μέσα στον τοίχο αριστερά ένα τετράγωνο μαρμάρινο ντουλαπάκι 35,5 εκατοστά ύψος και πλάτος, από πάνω ακριβώς μία μαρμάρινη πλάκα(8) 22 εκατοστά ύψος που έγραφε: Μέσα στην εκκλησία υπάρχει μία μαρμάρινη τετράγωνη πλάκα που γράφει: Οι δύο μαρμάρινες επιγραφές είναι του ίδιου έτους και σε ίδιο μάρμαρο, για μένα πρέπει να είναι γραμμένες από τον ίδιο άνθρωπο και αυτός δεν θα ήταν άλλος από το Ιωάννη Μ. Ντεκούλο, που ήταν εθελοντής πολεμιστής το 1897, ανήσυχο πνεύμα και φιλοσοφημένο. Από το 1834 που επαναστάτησε με το γκρέμισμα των πύργων η Μάνη, τότε έγινε και η διάλυση των μοναστηριών, οι καλόγεροι διώχτηκαν από τους Βοιτυλιώτες και τα μοναστήρια τα πήραν οι οικογένειες στις οποίες από πάππου προς πάππου ανήκαν. Άφησαν μονάχα τους δικούς τους καλόγερους από τα σόγια τους αν υπήρχαν, και τις περιουσίες των μοναστηριών τις μοιράστηκαν οι οικογένειες της πατριάς. Οι Δεσποτάδες, (είχαν και άλλον ένα επίσκοπο Μαΐνης Δανιήλ οι Ντεκουλιάνοι, μάλιστα οι παλιοί θυμόντουσαν στη λειτουργία στο μοναστήρι να μνημονεύει ο παπάς δύο φορές το όνομα Δανιήλ), παπάδες και καλόγεροι Ντεκουλιάνοι φρόντιζαν ότι δώριζε κανείς να γίνεται γραπτό στο επώνυμό τους, έτσι η περιουσία του μοναστηριού είναι μέχρι σήμερα όλη στα χέρια τους, εκτός από εκείνη που έχουν πουλήσει οι προγονοί τους, αλλά πάλι σε ανθρώπους της οικογένειας των Μεδίκων Γιατριάνων. Γύρω στις αρχές τις δεκαετίας του 1960, που ήταν επίτροποι ο πατέρας μου με τον Πανάγο Παπαδέα, μου είχε πει ότι πήγαν στο μοναστήρι με τον παπά και πήραν ένα σταυρό, ένα άλλο πράγμα δεν θυμάμαι αν ήταν ασημένιος σταυρός ή ασημένιο Ευαγγέλιο και ένα ασημένιο κουτί με το χέρι της Οσίας Μελάνης και τα διαφύλαξαν από τους κλέφτες που ρήμαξαν το μοναστήρι (έχουν κλαπεί, όπως λέγουν, άμφια, δισκοπότηρα, μήτρες, πατερίτσες, βιβλία, θυμιατό, καντήλια, εικόνες, τμήματα από το τέμπλο κλπ). Από αυτά που φέρανε στο χωριό έχω δει μόνο την κάσα με τα οστά Αγίων που περιέχει και το χέρι της Αγίας Μελάνης. καθώς επίσης και τον ξύλινο σκαλιστό με αγιογραφίες σταυρό που τον έχει ο παπάς και γυρίζει την Δευτέρα του Πάσχα, (ο φωτογράφος Γιάννης Βουρλίτης έχει βγάλει φωτογραφία της Αγίας Τράπεζας του μοναστηριού και φαίνεται από πίσω αυτός ο ξύλινος σταυρός). | ||
Στο μοναστήρι υπήρχε και ένα βιβλίο μεγάλο, με ζωγραφιστά εξώφυλλα, χειρόγραφο, γραμμένο με χρυσά γράμματα (χρυσό μελάνι;), αυτό ανάφερε όλα τα μοναστήρια και τις εκκλησίες της Μάνης, τις μεταξύ τους αποστάσεις και όλες τις πηγές ή τα πηγάδια που θα συναντήσει κανείς στον δρόμο του. Παράλληλα έγραφε για όλες τις οικογένειες της Μάνης και την καταγωγή τους. Το βιβλίο αυτό εμφανίστηκε να το έχει το 1946 ο Κατσαρέας στο Λιμένι, όπως λέει ο Κ. Κάσσης(9), που δημοσιεύει σημειώσεις που κράτησε ο Γκλεζάκος για την γενεαλογία της Πάμπακας, Διρού και πέριξ. Αυτό το έκαναν φύλλο φτερό και το χαλάσανε, ορισμένα φύλλα είχαν δει Λεοντακιανακιάνοι στους κληρονόμους του Στάθη Καλαντώνη στην Αρεόπολη, που ήταν γαμπρός Ντεκουλιάνικος. Εγώ από εκεί το έμαθα τώρα αν ο Κάσσης έχει και σημειώσεις από Γκλεζάκο, που ούτε το μικρό του όνομα δεν αναφέρει και ανακατεύει τα δικά του ή από άλλους λεγόμενα, βάζοντάς τα σε στόματα αγνώστων π.χ. Γκλεζάκων, εγώ έχω αμφιβολίες. Το 1991 παραμονή της Ζωοδόχου Πηγής βιντεογράφησα 2-3 μηνολόγια τυπωμένα στην Βενετία, και είπα στους Ντεκουλιάνους να τα φυλάξουν μη κλαπούν. Εκείνη την ημέρα έμαθα ότι έχουν διαφυλάξει και το Αντιμίσσιον του μοναστηριού και το βγάζουν στη χάρη της. Σημειώσεις
| ||
Η αλήθεια είναι ότι ο Δεσπότης έγραψε όλα τα επώνυμα του πατέρα τους και τα δικά τους, όπως χρονικά τα είχε πάρει η γενιά τους και τα γνώριζε ο κόσμος. Τελευταίο το Ντεκούλος, προηγούμενο το Μιχελή και πρώτο το Ιατρός (Γιατριάνοι-Μέδικοι). |
Πέμπτη 14 Απριλίου 2011
mani.org.gr - Το Ντεκουλιάνικο Μοναστήρι
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου